Vad är Copilot och Copilot Agents?
350 av 900 sessioner hade ”Copilot” i titeln, vilket visar på vilken viktig roll Copilot kommer att spela framåt. Det annonserades en hel del nyheter kopplat till området som syftar till att revolutionera hur vi arbetar genom att erbjuda en rad verktyg och funktioner som sträcker sig från enkla till mycket komplexa lösningar.
Microsoft 365 Copilot är en AI-assistent som hjälper användare att automatisera vardagliga uppgifter och förbättra produktiviteten. Det är det första klivet in i en generativ AI-värld, med out-of-the-box funktionalitet kring detta. Det är ett tekniskt litet, men ack så viktigt, steg som kräver en hel del av våra medarbetare. Copilot ställer krav på att vi verkligen synar våra digitala arbetssätt och säkerställer att vi jobbar på rätt sätt, i rätt verktyg. Utöver detta måste vi också utforska en helt ny möjlighet till stöd i arbetet, något som kräver experimenterande och innovation.
Under Ignite introducerades Copilot Actions, som gör det möjligt att automatisera repetitiva uppgifter med enkla kommandon. Exempelvis kan du få en automatisk sammanfattning av dina viktigaste aktiviteter i slutet av varje arbetsdag eller automatisera förberedelser inför kundmöten. Nästa steg på spektrumet är Copilot Agents; specialiserade AI-assistenter som kan utföra specifika uppgifter, såsom att hantera affärsprocesser eller specifika användningsområden. Dessa agenter kan vara allt från enkla prompt-och-svar-system till fullt autonoma enheter som körs på anpassade AI-plattformar.
Ett brett spektrum av möjligheter
En av de mest fascinerande aspekterna av Copilot Agents är deras flexibilitet och anpassningsbarhet. De kan användas för en mängd olika ändamål, allt från att förbättra kundservice till att optimera interna processer.
Komplexiteten i att bygga dessa agenter varierar; det finns enkla, delvis färdigkonfigurerade agenter som användare kan skapa med några få knapptryck, men också väldigt avancerade möjligheter att utforska olika språkmodeller för att hitta den mest lämpade för sin lösning och bygga custom-agenter. Detta breda spann av möjligheter innebär att organisationer kan börja med enkla lösningar och gradvis övergå till mer komplexa och avancerade användningsområden.
Agenter blir mer och mer tillgängliga för gemene användare, vilket å ena sidan är fantastiskt, för då kan användare skapa agenter där behovet finns, utan långa ledtider. Risken blir såklart, som alltid med detta, förvaltningsbarheten och hur vi hanterar dessa egenbyggda lösningar i ett bredare perspektiv. Detta är något som kommer att behöva utredas vidare.
Praktiska exempel och framgångshistorier
Under Ignite 2024 delades flera inspirerande exempel på hur företag redan använder Copilot och Copilot Agents för att driva affärsresultat. Till exempel har Bank of Queensland Group rapporterat att 70 % av deras användare sparar mellan 2.5 - 5 timmar per vecka tack vare Microsoft 365 Copilot. Dessutom har Eaton lyckats snabba upp sina interna dokumentationsprocesser med 83 %. Case som dessa visar på att det finns fantastiska möjligheter att utforska och nyttja bredden i Copilot, och att det finns vinster att hämta på både individuell samt organisatorisk nivå.
Jag tror att det är jätteviktigt att ta klivet in i Gen AI-resan, och att ”bara” börja med Copilot i Egde är ett jättebra första steg. Jag kan nog sträcka mig så långt som att säga att det är här man måste börja; det är gratis för alla användare, det finns ett lager av säkerhet som gör den till ett tryggare val än ChatGPT och det ger användare ett första smakprov på att nyttja GenAI i sitt dagliga arbete. Nästa steg blir M365 Copilot (för väl valda delar av verksamheten), med fokus på att ytterligare höja individers personliga produktivitet och börja luta sig in i GenAI i sina dagliga, interna arbetsprocesser. När dessa två steg är tagna, då kan man börja utforska, testa och utveckla agenter som löser processpecifika uppgifter.
Framtiden för Copilot och Copilot Agents
Med den snabba utvecklingen av AI och maskininlärning ser framtiden för Copilot och Copilot Agents mycket ljus ut. Microsoft fortsätter att förbättra och utöka dessa verktyg, vilket innebär att vi kan förvänta oss ännu fler innovativa lösningar som kommer att förändra hur vi arbetar och samarbetar. Jag ser fram emot att följa denna utveckling, även om jag också är ödmjuk för det faktum att det kommer att kräva än mer av mig för att hålla mig uppdaterad och ajour med dessa snabba framsteg.