För att möta den höga efterfrågan på digital omställning kommer företag att behöva utveckla nya anpassade tjänster i en allt snabbare takt. Detta i kombination med bristen på utvecklare gör att vi inte enbart kan förlita oss på hur vi traditionellt sett har byggt digitala tjänster. Låt oss förklara hur denna utveckling hänger samman med intresset för Low Code och vad det faktiskt är.

Enligt Almega kommer det uppskattningsvis saknas cirka 70 000 utvecklare bara i Sverige år 2024. Samtidigt sker förändringen av hur vi uppfattar teknik vilket förklarar utvecklingen av Low Code, programmering med lite eller ingen mängd manuell kodning.
IDC har prognosisterat att det redan år 2023 kommer att utvecklas mer än 500 miljoner digitala tjänster. Det är fler än vad som tidigare skapats under decennier. Low Code benämns av Gartner och Forrester som en global trend inom utveckling av digitala tjänster vilket gör det möjligt för företag att påskynda sin digitala utveckling. Enligt Mynewsdesk förväntas Low Code att växa med närmare 30 % i år och då omsätta nästan 47 miljarder dollar 2025.
Vad är Low code? – Vi förklarar
Low code är ett sätt att designa och utveckla digitala tjänster snabbt med en liten eller ingen mängd manuell kodning. Istället för att använda komplexa programmeringsprogram kan du använda kodfria plattformar med visuella gränssnitt med en grundläggande logik samt drag-and-drop-funktioner som byggs med lite eller ingen mängd kod. Att bygga Low Code-tjänster kan närmast liknas vid hur man skapar Power Points, där man kan klicka på de olika objekten på ritytan för att då kunna lägga till kod som i Excel. Med andra ord kan man beskriva Low code som ett digitalt lego.
Low code gör det möjligt för företag att möta den stora efterfrågan på digitala tjänster och har därmed potential att frigöra mer utrymme för företagets utvecklare till att fokusera på mer på kritiska frågor. Tidigare har det varit kostsamt och komplicerat att bygga och utveckla digitala tjänster vilket kan ha varit utmanande för exempelvis mindre företag. Med Low code blir tekniken mer tillgänglig för alla.
Marknaden förändras ständigt vilket också skapar förändrade kundbehov. Möjligheten att utföra ändringar i den digitala tjänsten snabbt och enkelt är en kritisk framgångsfaktor samtidigt som det behöver vara användarvänligt. Det är därför Low Code-plattformar blir mer och mer aktuellt och övervägs som ett strategiskt verktyg.