Att lyckas med större transformationer
Verksamheter har som grundläggande syfte att skapa effektivitet. Varje dag försöker vi bli lite snabbare till lite lägre kostnad. Mer sällan fokuserar vi på att bygga en organisation som är i ständig förändring eller där normalläget är att vara redo för stora förflyttningar. När stunden väl är inne gäller det att snabbt och effektivt etablera en struktur för att hantera förändringen.
Vad krävs då för att lyckas med en större förflyttning, en transformation? Hur etablerar du en struktur som tar er från A till B med så låg risk som möjligt? Vilka är nyckelfaktorerna du behöver ha kontroll på för att driva förändringen så effektivt som möjligt, utan att tappa tempo i befintlig verksamhet? Det är frågeställningar som dessa vi tar oss an.
Fem viktiga perspektiv för transformation
Vi jobbar med fem perspektiv när vi ger oss i kast med en större transformation.
Människor
Ofta glöms den mest centrala delen i en transformation bort – människan. De verksamheter som lyckas med sin transformation är de verksamheter som har satt stort fokus på just människan.
Mål och vision
Oavsett om transformationen drivs som en kontinuerlig förflyttning i små steg eller som en ’big-bang’ kommer en väl formulerad vision och tydliga mål vara nödvändiga för att skapa fokus och riktning.
Styrning
Ofta fungerar en transformation som en organisation i organisationen som skall byggas upp, leverera värde och monteras ner. Styrningen måste då klara av att hantera förflyttningen som en tillfällig aktivitet, samtidigt som den säkerställer effekten i den befintliga verksamheten.
Förmågor
Självklart är en av grunderna i en lyckad förflyttning förmågor. En ledning som driver en transformation behöver därför försäkra sig om en nykter syn på vilka förmågor som behövs nu och sen.
Hållbarhet
Varje transformationsplan ska omfatta hur förflyttningen påverkar människor inom och utanför organisationen, miljön och även ur ett ekonomiskt perspektiv.
Vi finns med i alla faser
Självklart behöver området i sig kunna hanteras med expertis och erfarenhet, oavsett om det är en stor organisatorisk förändring, en ny trafiklösning eller om vi ska digitalisera en tidigare manuell säljprocess. Förenklat sagt är det storleken som kvalificerar förändringen som en transformation. Vi bidrar i alla faser av en större förändring; genom strategi, målformulering och planering, genomförande med styrning, utveckling och förändringsledning till etablering och effekthemtagning.