Varför är cookies bra för verksamheter och besökare?
Cookies används bland annat för att mäta och analysera webbtrafik, anpassa användarupplevelsen och styra marknadsföring och annonsering. När cookies och spårning används på rätt sätt kan de bli en kraftfull motor för intäkter och tillväxt. Vanliga användningsområden med stor affärspotential inkluderar:
- Personaliserad marknadsföring – Rätt budskap till rätt person vid rätt tidpunkt för att öka konverteringsgraden
- Retargeting – Möjlighet att återvända till besökare som har lämnat sajten utan att köpa, vilket ofta ger hög Return on Investment (ROI)
- Kundsegmentering – Förstå olika målgrupper och skräddarsy erbjudanden
- Beteendeanalys – Identifiera vilka produkter, tjänster eller artiklar som engagerar mest
- A/B-testning – Mäta effekten av förändringar i design, innehåll och erbjudanden
Dagens digitala ekonomi är extremt konkurrensutsatt, och rätt spårningsstrategi kan vara en viktig faktor för att kunna skapa betydande intäkter och riktad marknadsföring som känns såväl relevant som välkommen för kunderna.
Risker och regulatoriska uppdateringar
Problem uppstår när insamlingen och hanteringen av data sker utan tillräcklig transparens, samtycke och säkerhet. EU:s ePrivacy-direktiv och GDPR ställer tydliga krav på hur cookies får användas och överträdelser kan leda till både höga böter och förlorat förtroende på marknaden. Redan i år, 2025, har tillsynerna intensifierat efter att Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) utfärdade formella varningsbrev till företag som ATG och Warner Music Sweden för vilseledande cookiegränssnitt. Detta är tydliga signaler på att det inte längre räcker att visa en banner. Vi befinner oss redan nu i en tid då design, användarinteraktion och det kompletta dataflödet granskas noggrant.
För globala företag ser vi en internationell fragmentering i inställningen kring cookies. I EU och Schweiz går trenden mot hårdare krav på utformning av samtyckeslösningar och fokus på ”dark patterns” (d.v.s. mönster som gör det svårt för användaren att neka). Det görs flera samordnade insatser mellan dataskyddsmyndigheter i olika länder i EU, där fokus är på mer ingående tillsyner för en konsekvent tillämpning. I Storbritannien däremot ser vi en trend där Storbritannien använder sitt nyfunna post-Brexit regulatoriska handlingsutrymme och utforskar en mer marknadsorienterad och innovationsvänlig inriktning i utformningen av cookie-regelverket. Storbritanniens dataskyddsmyndighet ICO har föreslagit att lågrisk-annonsering kan bli undantagen från strikt cookiesamtycke, men detta är hittills endast vägledande. I USA ser vi som vanligt olika inställningar i olika stater då det inte finns någon federal lagstiftning som motsvarar GDPR eller ePrivacy. Focus ligger mer på opt-out snarare än EU:s modell opt-in, men även USA har börjat reagera mot dark patterns och framhåller att användargränssnittet inte ska vara vilseledande.
Vad är en cookie audit och varför behövs den?
En cookie audit är en systematisk genomgång av alla cookies och tredjepartsskript på en webbplats. Den ger svar på vilka cookies som används, vilka cookies som lagrar personuppgifter, huruvida giltiga samtycken finns och om cookie-bannern är tekniskt och juridiskt korrekt utformad. En noggrann cookie audit och kvalificerad juridisk rådgivning behöver inte bara vara en formalitet, det är en investering i regelefterlevnad, varumärkesskydd, kundförtroende och intäktsdrivande tillväxt för att stärka lönsamheten. Är ni nyfikna på hur Forefront kan hjälpa er i cookie-djungeln? Tveka inte att höra av er! För trots allt spännande som händer kring AI, så får vi inte skymma potentialen, och riskerna, i cookies och tredjepartsskript.